torsdag 19. mai 2011

Dagens ord: "vaginalpop"

Jeg liker å starte dagen med å lese dagens nettaviser. Imidlertid burde jeg kanskje slutte med dette, da jeg alltid finner et eller annet jeg klarer å bli provosert over.

I dag: dagbladets anmeldelse av Lady Gagas nye plate. http://www.dagbladet.no/2011/05/18/kultur/lady_gaga/musikk/musikkanmeldelser/16579979/ (Hvorfor virker ikke linkfunksjonen i denne bloggen? Gah!)

Plata fikk terningkast 1. Jeg personlig synes Lady Gaga er fengende, men hey, greit nok. Det som derimot får meg til å tvile er det at journalisten velger å lage en helt ny sjanger til Lady Gagas musikkstil; "vaginalpop".

Okei. "Vaginalpop".

Kan noen være så snill å forklare meg på hvilken måte popmusikk og menneskelige organer er sammenlinket?

Men ENDA artigere er det selvsagt å se hvilken sammenheng utrykket er brukt i. Vaginalpop blir nemlig beskrevet som å være en "vers-refreng-vers-stil krydret med eurodance og litt passende plagiat". Ingressen sier "Vaginalpop fra Lady Gaga", slik at vi med en gang skal forstå hva slags nedrig og grusom musikk dette er. For ordet blir jo her brukt for å stemple et album som har blitt slaktet som ubrukelig. Da holder det tydeligvis ikke å ty til vanlige adjektiver, eller adjektiver som på noen måte er ment til å beskrive musikk. Neinei. Vi må faktisk grave oss helt frem til uttrykk for kvinnelige kjønnsorganer for å finne et ord som kan beskrive AKKURAT hvor groteskt dårlig denne musikken er, nemlig "vagina". Ooh.

Jeg er nysgjerrig på hvorvidt journalisten også kunne tenke seg å beskrive et dårlig album fra en mannlig artist som "penispop", men enda mer nysgjerrig på om noen i det hele tatt ville knytte en negativ link til ordet.

Det ville selvsagt vært en annen sak hvis man valgte å bruke kroppens seksuelle organer som inspirasjon til ALLE musikkanmeldelser. Så i mellomtiden venter jeg i spenning på å få høre penispop, puppepop og testikkeltango. Hvor bra dette ville være for musikkanmeldelsesverdenes integritet er en helt annen sak.

Derfor vil jeg komme med det dristige forslaget at vi kanskje skal begrense oss til å bruke musikkuttrykk for å beskrive musikk, og bruke alle andre ord i sin respektive sammenheng.

Ha en ellers fin dag.

1 kommentar:

  1. Haha, jeg antar at testikkeltango blir en slanger framover. Og jeg antar også, at ordet journalisten EGENTLIG ville bruke, var fittepop. Men det går det ikke an å skrive i avisen.

    Så du forresten artikkelen om statsministeren og anda? Propag Anda, BruntlAnd og alle de andre dårlige navneforslagene? Herregud, jeg trodde jeg skulle dø av skam.

    SvarSlett