torsdag 12. mai 2011

Grilling er for ekte menn!

Bare en liten kommentar om noe som alltid underholder meg hver vår. Jeg synes alltid det er festlig hver gang grillreklamene begynner å surre på tv, spesielt dem fra Rema 1000, der det går i svart design og flammer. For hva er vel mer macho enn KJØTT, kullforgiftning og TING SOM BRENNER?

Matlaging har jo generelt vært et kvinneområde. Det er dermed spennende å se når grillmarkedet prøver å etablere seg selv som den ultimate manneaktivitet ved å fremstille mat som noe... nærmest voldelig og nesten erotisk. Som om det å være mat i seg selv ikke er nok til å fri til mannligheten.

Jeg leste en artikkel om grilling som kunne fortelle at menn ville (eller var det burde?) helst grille store kjøttstykker, mens kvinner foretrakk tilbehør, grillspyd og salat. Hvordan klarer selv grillbransjen å få kvinner til å høre litt stusselige ut? Når jeg leste artikkelen, fikk jeg umiddelbart en følelse av at... "Men jeg vil jo også spise brent biff skylt ned med tennvæske!" Om ikke annet, så fordi man vil vel mye heller gjerne være hovedrett enn tilbehør? Jeg vil tro man får en mer harmonisk verden av å bygge egen personlighet med salat enn med flammer. Og likevel. Likevel.

Dette er et sånt område der (eks)kjønnsstudentdelen av hjernen min våkner til live og sier "gnnnnh". For jeg har veldig, veldig store problemer med å se hvordan grilling skal ha noe med maskulinitet å gjøre. Likevel aksepterer alle det som en maskulin aktivitet.

Jeg hadde en lignende aha-opplevelsen med mobilen min i dag (HTC wildfire). Noen venner av meg syntes det var en jentetelefon, fordi den markedsfører seg selv med at man kan bruke sosiale medier og lignende. En mannetelefon, fikk jeg høre, ville ha en reklame preget av teknisk informasjon om hvor mye lagringsplass det var, hvor høy oppløsning den hadde, sånne ting.

Okei! Altså:
Oppløsning = mann
Sosiale medier = kvinne
Grillkull = mann
Salat = kvinne

Jeg har en følelse av at et eller annet sted sitter det en liten person i en mørk kjeller og bare FINNER på alle disse tingene. Og denne personen har det veldig, veldig morsomt akkurat nå.

1 kommentar: