søndag 18. juli 2010

Kjønn og vold

Alt det jeg skrev om i det forrige innlegget mitt er synspunkter. Synspunkter på at måten vi utøver kjønn på er problematisk og diskutabel. Men kjønnsperspektivet har et annet aspekt. Et som er udiskutabelt problematisk.

For tingen er at det er latterlig, latterlig, at vi i det hele tatt kan snakke om likestilling i et land der et av kjønnene er fri til å gå hvor de vil, mens det andre må passe seg for hvor det går etter solnedgang.

Ifølge ssb (http://www.ssb.no/lovbrudda/) ble 4200 seksuallovbrudd anmeldt i 2009. 4200! Og da vet vi i tillegg at de aller fleste voldtekter ikke blir anmeldt.

Jeg husker om at jeg en gang leste noe om at halvparten av menn mente kvinner selv ofte var ansvarlig for voldtekt, så jeg foretok et google-søk. Og ganske riktig, i en dagbladet-artikkel fra 2007 som etterfølger en Amnestyrapport kom det frem at 48 % av menn mente at en kvinne som flørtet var helt eller delvis ansvarlig for voldtekt, og at 28 % av menn mente hun var ansvarlig dersom hun kledde seg utfordrende.

Dette er en gammel sak, men de representerer ikke gamle holdninger. Ikke med 4200 anmeldte og langt flere utførte voldtekter i året.

Jeg forstår egentlig ikke at noen kan mene at sexy klær gjør en ansvarlig for overgrep. Dette måtte bety en av to ting: 1) En mann er et vesen uten selvkontroll og kan derfor ikke lastes for å ikke styre seg i møtet med en kvinne, 2) En kvinne med sexy klær ber om å bli voldtatt. Det første utsagnet faller bort av seg selv, seksualdrift ødelegger ikke hjernekapasiteten. Det andre... Vel. La oss høre litt på ordet. "Voldtekt." Hva betyr voldtekt? Ufrivillig sex. Det burde ikke være så vanskelig å forstå at ingen, noengang, noensinne, har lyst til å ha sex når de IKKE har lyst til å ha sex.

Når jeg var ute på byen for ikke så lenge siden, var det en mann i 40-årene som begynte å klå på meg idet jeg gikk forbi. Kunne det samme ha skjedd en ung gutt og en 40 år gammel kvinne, og i så fall, ville det blitt oppfattet som støtende eller komisk?

Påstand: en mann ville kunne gått naken ut på byen uten frykt for overfallsvoldtekt av noen som helst kvinne. Påstand: i en bedre verden BURDE en kvinne kunne gå naken ut på byen uten frykt for voldtekt av noen som helst mann.

Og likevel er holdningene enda verre i resten av verden. Jeg husker å ha lest artikler om kvinner som blir massevoldtatt i Kongo, om kvinner som blir tvangssterilisert i Usbekistan, jentebarn som blir drept i Kina fordi de ikke er født gutter, kvinner som blir kjønnslemlestet eller tvangsgiftet, om kvinner i Afghanistan som blir mishandlet for å være politi, kort sagt, listen er så kvalmende lang at jeg nesten vil fortrenge den. Hele verden er full av historier om overgrep mot kvinner utelukkende fordi de ER kvinner. Og mange av overgrepene skjules bak religionsargumentet: hvordan kan man diskutere med noen som mener at noe er Gudsbestemt? I mange religioner kan ikke kvinner ha ledende stillinger eller posisjoner, og med religion som argument kan man forsvare alle overgrep ved å hevde at de er "i tråd med religion". Om det er religion eller kultur som egentlig er årsaken er mindre viktig. For meg bunner det hele i noen menneskers behov for å ha makt overfor andre mennesker.

Og problemet er at man ikke kan klage inn Gud til likestillingsnemda.

1 kommentar:

  1. Om du skal vise til kjelder (ssb), vis til kjelder! Ta med ein link, t.d.!
    "4200 seksuallovbrudd" er seinere "Ikke med 4200 anmeldte og langt flere utførte voldtekter i året." Eigentleg pirkesak, men sia du sjølv definerer voldtekt som "ufrivillig sex" er det feil av deg å seie at det er 4200 valdtekter og ikkje "seksuallovbrudd" (som eg går ut ifrå også er overgrep uten sex).

    Ellers er eg ikkje uenig :(

    SvarSlett